Educational leadership from a philosophical and Islamic perspective

Muhammad Nasri Dini

Abstract


Abstract

An educational leader must comprehend educational leadership theory to perform good leadership. A lot of educational practitioners have not understood yet. What does educational leadership mean? How does philosophical and Islamic view see educational leadership? This research aims at explaining them to society mainly for those who contribute to Islamic institutions by applying a library research approach, moreover for the source of data the author takes documentation in form of a notebook, journal article, and other written data or documents. Based on the philosophical view, educational leadership shall suit ontology, epistemology, and axiology theories. The varieties of philosophical leadership are coming from Plato, Aristoteles, and Machiavelli. While in the Islamic view, the leader requires to have prophet Muhammad's characters, for instance: sidiq/honest; amanah/trustworthy; tabligh/communicative; and fathonah/intelligent.


Keywords


educational leadership; islamic perspective; philosophy

Full Text:

PDF

References


Akbar F. (2012). Ayat dan Hadits Tentang Komunikasi Efektif. http://www.follyakbar.id/2012/11/ayat-dan-hadits-tentang-komunikasi.html/diakses30/10/2020jam00.15

Amirudin. (2013). Manajemen Pendidikan Islam Perspektif Filsafat Ilmu dan Al-Qur’an. Ijtimaiyya, 6(2), 19–45.

Amka. (2019). Filsafat Pendidikan. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.

Anwar, M. (2017). Filsafat Pendidikan. Jakarta: Kencana.

Badu, S. Q, & Djafri, N. (2017). Kepemimpinan Dan Perilaku Organisasi. Gorontalo: Ideas Publishing.

Bakar, Y. A. (2014). Filsafat Pendidikan Islam. Surabaya. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel. https://doi.org/10.24252/ip.v6i2.5231

Djunaedi, A. F. (2005). Filosofi dan Etika Kepemimpinan dalam Islam. Al-Mawarid, 13(0), 54–66.

Efendi, N. (2017). Islamic Educational Leadership: Praktik Kepemimpinan di Lembaga Pendidikan Islam. Yogyakarta: Kalimedia.

Fatonah, I. (2013). Kepemimpinan Pendidikan. Jurnal Tarbawiyah, 10(2), 109–125.

Fithriani. (2017). Implikasi Aksiologi Dalam Filsafat Pendidikan. Jurnal Intelektualita, 5(1), 83–92.

Hidayatullah. (2010). Orang Mukmin itu Harus Idealis! http://www.ikadi.or.id/article/orang-mukmin-itu-harus-idealis accessed on 12/12/2020 at 8.4 am

Hidayat, R. & Nasution, H. S. (2016). Filsafat Pendidikan Islam: Membangun Konsep Dasar Pendidikan Islam. Medan: LPPPI.

Khamdani, P. (2014). Kepemimpinan dan Pendidikan Islam. Madaniyah, VII, 259–276.

Khatibah. (2011). Penelitian Kepustakaan. Iqra’, 5(01), 36–39.

Kementerian Agama RI. (2015). Qur'an Hafalan dan Terjemahan. Jakarta: Penebit Al Mahira.

Muhadjir, N. (1998). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin.

Munawar, S. (2019). Kehancuran Pasti Terjadi, Jika Amanah Diurus oleh Bukan Ahlinya Retrieved from https://www.persis.or.id/kehancuran-pasti-terjadi-jika-amanah-diurus-oleh-bukan-ahlinya

Mushowwifin, M. S. (2020). Membangun Epistemologi Pendidikan Islam Melalui Kepemimpinan Spiritual: Suatu Telaah Diskursif. Al Yasini: Jurnal Kajian Dan Penelitian Keislaman Dan Pendidikan, 5(1), 319–336. https://doi.org/10.30762/empirisma.v24i2.16

Nasri, A. (2019). 4 Kriteria Pemimpin yang Berketuhanan. Retrieved from http://www.tablighmu.or.id/2019/01/4-kriteria-pemimpin-yang-berketuhanan.html/.

Nasri, A. (2019) Kepemimpinan Adalah Amanah. Retrieved from http://www.tablighmu.or.id/2019/07/kepemimpinan-adalah-amanah.html

Nursikin, M. (2016). Aliran-aliran Filsafat Pendidikan dan Implementasinya dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Attarbiyah: Journal of Islamic Culture and Education, 1(2), 303–334. https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v1i2.303-334

Poernomo, S. H. (2017). Filsafat Kepemimpinan. Retrieved from: https://forumkeadilan.com/2017/09/filsafat-kepemimpinan/.

Prasetyo, H. (2017). Analisis Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Naskah Publikasi. Universitas Muhammadiyah Surakarta. http://eprints.ums.ac.id/53908/13/NASPUB.pdf

Priyono. & Marnis. (2008). Manajemen Sumber Daya Manusia. Sidoarjo: Zifatama Publisher.

Purwanto, N. A. (2019). Kepemimpinan Pendidikan, Kepala Sekolah sebagai Manager dan Leader. Yogyakarta. Interlude.

Pusat Pembinaan, Pendidikan dan Pelatihan. (2019). Tim Efektif. Modul PPJFP, Cibinong: Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI).

Riyadiningsih, H. (2016). Teori Kepemimpinan: Sebuah Tinjauan dari Perspektif Filsafat Ilmu. Segmen: Jurnal Manajemen Bisnis, 12(1).

Rukiyati. & Purwastuti, L. A. (2015). Mengenal Filsafat Pendidikan. Yogyakarta: UNY Press.

Sari, M. & Asmendri. (2020). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Natural Science: Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA, 6(1), 41–53. DOI: 10.15548/nsc.v6i1.1555.

Siyoto, D. S. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media Publishing.

Solehudin, E. (2012). Filsafat Ilmu Menurut Al-Qur’an. Islamica: Jurnal Studi Keislaman, 6(2), 263-276. https://doi.org/10.15642/islamica.2012.6.2.263-276

Srinadila, R. (2019). Kepemimpinan Pendidikan. 1–5. https://doi.org/10.31227/osf.io/6yqxm.

Sukamto. (1999). Kepemimpinan Kyai dalam Pesantren. Jakarta: LP3ES.

Syafaruddin. & Asrul. (2015). Kepemimpinan Pendidikan Kontemporer. Bandung: Citapusaka Media.

Thaib, M. I. (2016). Kepemimpinan Pendidikan dalam Islam. Jurnal Intelektualita, 4(1), 66–95.

Tuasikal, M. A. (2020). Lima Ciri Munafik. Retrieved from https://rumaysho.com/25293-lima-ciri-munafik-hadits-jamiul-ulum-wal-hikam-48.html

Wattimena, R. A. A. (2012). Menjadi Pemimpin Sejati: Sebuah Refleksi Lintas Ilmu. Jakarta: Evolitera.

Yaniawati, P. & Indrawan, R. (2014). Metodologi Penelitian: Kuantitatif, Kualitatif, dan Campuran untuk Manajemen, Pembangunan, dan Pendidikan. Bandung: PT Refika Aditama.

Yusnadi. (2016). Sifat Kepemimpinan Pendidikan dalam Perspektif Islam. Tarbiyah Islamiyah, 6(1), 52–61.

Yusub, F. H. (2015). Pemikiran Fazlur Rahman Tentang Aksiologi dan Implikasinya Terhadap Perkembangan Pendidikan Islam. Thesis. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang.

Yusuf, A. S. (2015). Akar Pemikiran Realisme dalam Hukum Islam. Asy-Syariah, 17(1), 180–187. DOI: https://doi.org/10.15575/as.v17i1.637.

Zein, F. M. (2016). Kritik Konsep Politik Machiavelli dalam Perspektif Etika Politik Islam (Perbandingan dengan Teori Etika Politik Al Mawardi). Mahkamah: Jurnal Ilmu Hukum dan Hukum Islam, 1(2), 489–507.




DOI: https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v5i2.105-121

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License

ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education by http://attarbiyah.iainsalatiga.ac.id/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License 

----------------------------------------------------------

 

ATTARBIYAH : Journal of Islamic Culture and Education IAIN SALATIGA p-ISSN: 0215-9996, e-ISSN: 2548-6020