The role of the committee in improving the education quality of madrasa
Abstract
Educational management is very important as a modern culture that prepares quality human resources. The formation of madrasa committees in each madrasah unit provides the impetus for better management, even though the madrasa committee is still not functioning optimally. The madrasa committee management factor is the government's focus on maintaining the quality of education as stipulated in the Regulation of the Minister of Religion Number 16 of 2020. The madrasa committee becomes independent, professional, and modern to maintain and improve the quality of education. This study aimed to analyze the role of madrasa committee management on the quality of education. The research uses quantitative methods, and the object of research is State Madrasah in Banten Province. The magnitude of the role of madrasah committee management on the quality of education is 82.4%, indicating that madrasah management can maintain the quality of education specified. In contrast, madrasah policy planning and budgeting are dominant in madrasah committee management. The implication is that the madrasah's efforts to support the maximum implementation of the duties and functions of the madrasah committee and training efforts for the madrasah committee.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Agus Haryadi & Laelatul Badriah. (2019. Program Komite Madrasah Dalam Menunjang Pengembangan Mutu Madrasah di MIN 1 Bantul Yogyakarta. At-Tajdid: Jurnal Ilmu Tarbiyah, 8(1), 68-96
Amarin, Sunandar & Noor Miyono. (2016). Peran Komite Sekolah Dalam Manajemen Berbasis Sekolah di SD Islam Terpadu Buah Hati Kabupaten Pemalang. Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(1), 75-89
Ayu Rachmaningtyas. (2016). Peran Komite Sekolah Dinilai Tak Berjalan Untuk Menghindari Korupsi di Sekolah. https://nasional.kompas.com/read/2016/05/18/08203491. (Diakses tanggal 20 Agustus 2018)
Baedowi, Ahmad, (2015). Manajemen Sekolah Efektif. Jakarta: PT Pustaka Alfabet
Basit Abd, & Moh Imron Mudlori. (2019). Analisis Problematika Tantangan Madrasah Sebagai Tipologi Lembaga Pendidikan Islam dan Solusi Dalam Menghadapi Era Globalisasi. Ta’limuna, 9(2), 12-23
Creswell, W. Jhon. (2016). Research Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Dearlina Sinaga, (2017). Analisa Tentang Peran Komite Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Di Kecamatan Balige Kabupaten Toba Samosir (Studi Komparatif SMA Negeri 1 Balige dan SMA Negeri 2 Balige). Jurnal Sosiohumaniora, 19(2), 158-166
Deviyantoro & Amarul. (2012). Efektivitas Kinerja Komite Sekolah Pada Sekolah Dasar Negeri Di Kabupaten Serang Provinsi Banten. Sawala: Jurnal Adminisrasi Negara Universitas Serang Raya, 1(1), 1-13
Dyah Nur Septiana, Ibrahim & bafadal. (2018). Pelibatan Komite Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. JAMP: Jurnal Adminitrasi dan Manajemen Pendidikan, 1(3), 293-301.
Fahmi Rozi, Nuzuar, Kusen & Idi Warsah. (2020). Sinergitas Peran Komite Dan Kepala Madrasah Dalam Meningkat Mutu Pendidikan di MAN 1 Lebong, Bengkulu. Idarah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5 (2), 59-66
Fatah Syukur. (2011). Manajemen Pendidikan Berbasis pada Madrasah. Semarang: Pustaka Rizki Putra
Fathan Budiman. (2018). Kontribusi Pemberdayaan Komite Madrasah dan Motivasi Guru Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah (MI) di Kecamatan Susukan Kabupaten Semarang. Jurnal Ilmiah Pesantren, 4(1), 495-406
Febriana Lilys, Muhammad Isnaini & Syarifudin A. (2019). Peranan Komite Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MAN 1 Palembang. Jurnal PAI Raden Fatah, 1(2), 152-163
Hasbullah, (2006). Otonomi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Hasibuan Malayu. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara
Hendri Abdul Qohar. (2018). Manajemen Komite Sekolah Sebagai Badan Pendukung (Supporting Agency) Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan di SLB Kabupaten Garut dan Kabupaten Sumedang. Inclusive, 4(1), 29-43
Imron Arifin, (2008). Kepemimpinan Kepala Sekolah Mengelola Sekolah Berprestasi. Yogyakarta: Aditya Media Publishing
Isnaini Septemiarti & Widia Yunita. (2019). Work Program of Madrasah Committee. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 11(2), 256-264
Kanwil Kemenag Provinsi Banten (2017). Data Madrasah dan Status Akreditasinya di Provinsi Banten Tahun 2017. Serang: Kasi Kelembagaan Bidang Pendidikan Madrasah, Kemenag Banten.
Kemdikbud RI. (2017). Indikator Mutu Dalam Penjamin Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI
Kemenag RI, (2017). Al-Qur’an dan Terjemahan. Jakarta: Kementerian Agama Republik Indonesia.
Kemenag RI, (2020). Peraturan Menteri Agama Nomor 16 Tahun 2020 tentang Komite Madrasah. Jakarta: Kemenag RI
Kemendikbud RI & Universitas Negeri Yogyakarta. (2011). Kajian Evaluasi Dampak Kontribusi Komite Sekolah Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan Sekolah Menengah di Indonesia. Jakarta: Kemdikbud RI
Kemendikbud RI. (2006). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 19 tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Biro Hukum BPK
Kemendikbud RI. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 75 Tahun 2016 tentang Komite Sekolah. Jakarta: Kemdikbud
Kementerian Agama RI, (2016). Emis Pendis Tahun 2016. www.kemenag.go.id/emispendis (diakses 25 Maret 2018).
Khaeruddin & Mahfud Djunaedi. (2007). Kurikulum Tingkat SatuanPendidikan, Konsep dan Implementasinya di Madrasah, Yogyakarta: Nuansa Aksara
Lathifah, (2017). Peran Komite Sekolah Dalam Proses Manajemen Madrasah Pada Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN) Karang Intan Kabupaten Banjar. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 3(3), 354 - 364
Mansur, A. (2017). Peran Komite Madrasah dan Kepemimpinan Kepala Madrasah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam. At-Tuhfah: Jurnal Keislaman, 6(1), 36-48
Moh.Toriqul Chaer. (2016). Peran Madrasah Dalam Menghadapi Era Globalisasi dan Budaya. Muaddib, 6(2), 182-202
Muhamad Khoirul Umam. (2019). Komite Madrasah Dalam Konteks Manajemen Mutu Terpadu Pendidikan Islam. Jurnal Al-Hikmah, 7(1), 39-56
Nanang Fathah, (2012). Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dalam Konteks Penerapan MBS. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Nanik Nur Hidayati. (2018). Upaya Komite Sekolah Dalam Meningkatkan Prestasi Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Huda Kaliboto Kabupaten Kediri. Intelektual: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 8(3), 369-384
Nurul Ardianti & M. Ridwan Said Ahmad, 2018. Kontribusi Komite Sekolah di SMA Negeri 9 Makassar. Jurnal Sosialisasi Pendidikan Sosiologi-FIS UNM, 5(2), 99-105
Oemar Hamalik. (2010). Manajemen Pengembangan Kurikulum. Bandung: Remaja Rosdakarya
Pemprov Banten. (2017). Peraturan Gubernur Nomor 30 Tahun 2017 tentang Komite Sekolah. Serang: Pemerintah Provinsi Banten
Riyo Nur Buana, Riswanti Rini, & Sowiyah. (2019). The Role of the School Committee in Education Management of Vocational High School in Indonesia. International Journal of Research and Innovation in Social Science (IJRISS), 3(11), 56-58
Rosyada, Dede. (2017). Madrasah dan Profesionalisme Guru Dalam Arus Dinamika Pendidikan Islam di Era Otonomi Daerah. Depok: PT Kharisma Putra Utama
Rukanto, Yasir Arafat, dan Edi Harapan (2018). Effect of Role School Committee and Operational School Assistance Fee (BOS) on The Quality of Education in Senior High School. International Journal of Scientific & Technology Research, 7(9), 88-94
Santoso, Sigih. 2016. Mastering SPSS 23.00. Jakarta: Elex Media Komputindo
Sri Renani Pantjastuti, Agus Haryanto, Suparlan & Yudistira (2008). Komite Sekolah Sejarah Dan Prospeknya di Masa Depan. Yogyakarta: Hikayat Publishing
Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Suhendar, Nurjanah & Hayatinufus. (2017). Peran Serta Komite Madrasah Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan (Penelitian di Madrasah Aliyah Swasta Guppi Al Barkah Desa Sukajadi Kecamatan Sadananya Kabupaten Ciamis). Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 5(2), 41-56
Susi Herlinda. (2017). Peran Komite Sekolah Terhadap Kinerja Guru di TK Aisyiyah II Kota Pekanbaru. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-11
Terry R. George. (2016). Manajemen Sumberdaya Manusia, Jakarta: CV. Haji Masagung
Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Udit, Zulela MS & Endri. (2020). Evaluation of School Committee Program in Improving Elementary School Teacher Performance. The 2nd International Conference on Elementary Education Vol. 2 No. 1 Global Perspective on 21st Elementary Education, 1079-1098
Zulkifli Lubis & Dewi Anggraini. (2019). Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi Menuju Pendidik Profesional. Jurnal Studi Al-Qur’an, 15(1), 133-153
DOI: https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v7i2.153-169
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education by http://attarbiyah.iainsalatiga.ac.id/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
----------------------------------------------------------
ATTARBIYAH : Journal of Islamic Culture and Education IAIN SALATIGA p-ISSN: 0215-9996, e-ISSN: 2548-6020