Pesantren education system from the perspective of Paulo Freire's thought

Syaefudin Achmad, Farah Nuril Izza

Abstract


This article aims to photograph the education system at Pondok Pesantren Edi Mancoro from the perspective of Paulo Freire's thought on education as a liberation practice. This article answers the criticism that pesantren is an educational institution that is rigid, restrictive, static, and exclusive. This research uses a qualitative approach and type of field research. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques using data presentation, data reduction, and concluding. The result of the research is a new perspective on education as a liberation practice in Pondok Pesantren Edi Mancoro. The research results show that a small part of the pesantren education system represents Paulo Freire's thought on education as a liberation practice. This research can be a reference for developing a more humanist pesantren education system.


Keywords


education system; paulo freire; pesantren

Full Text:

PDF

References


Abdillah. (2019). Peran Pesantren dalam Mengembangkan Islam Moderat di Indonesia. Jurnal Yaqzhan: Analisis Filsafat, Agama dan Kemanusiaan, 5(2), 76-86. https://doi.org/10.24235/jy.v5i2.5677.

Aini, A. Q. (2018). Islam Moderat di Pesantren: Sistem Pendidikan, Tantangan, dan Prospeknya. Edukasia Islamika: Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 218-233. https://doi.org/10.28918/jei.v3i2.1689.

Anwar, A. (2016). Karakteristik Pendidikan dan Unsur-Unsur Kelembagaan di Pesantren. Potensia: Jurnal Kependidikan Islam, 2(2), 165-181. https://doi.org/10.24014/potensia.v2i2.2536.

Arifin, Z. (2012). Development of Pesantren in Indonesia. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 40–53.

Aziz, A., & Perawironegoro, D. (2022). Implementasi Nilai Nilai Moderasi Beragama dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam (Studi Kasus Pondok Pesantren Tahfidz AlQur'an Al-Mansyur. 2nd ICIE: International Conference on Islamic Education, 2, 25–36.

Collins, D. (2011). Paulo Freire: His Life, Works and Thought, Terj. Henry dan Anastasia. Jogjakarta: Pustaka Pelajar.

Datunsolang, R. (2018). Konsep Pendidikan Pembebasan dalam Perspektif Islam (Studi Pemikiran Paulo Freire). Jurnal Ilmiah Al-Jauhari, 3(1), 49–77.

Desstya, A., Novitasari, I. I., Razak, A. F., & Sudrajat, K. S. (2017). Refleksi Pendidikan IPA Sekolah Dasar di Indonesia (Relevansi Model Pendidikan Paulo Freire dengan Pendidikan IPA di Sekolah dasar). Profesi Pendidikan Dasar, 4(1), 1–11.

Fahham, A. M. (2015). Pendidikan Pesantren: Pola Pengasuhan, Pembentukan Karakter, dan Perlindungan Anak. Jogjakarta: Azza Grafika.

Farida, A. (2019). Pesantren, Sejarah dan Metode Pembelajarannya di Indonesia. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 13(2), 78–90.

Freire, P. (2001). Educano Como Practica Da Liberdade, Terj. Martin Eran. Jogjakarta: Media Lintas Batas.

Husni, M. (2020). Memahami Pemikiran Karya Paulo Freire “Pendidikan Kaum Tertindas” Kebebasan dalam Berpikir. Al-Ibrah: Jurnal Pendidikan dan Keilmuan Islam, 5(2), 41–60.

Isbah, M. F. (2020). Pesantren in the Changing Indonesian Context: History and Current Developments. Qudus International Journal of Islamic Studies, 8(1), 65–106. http://dx.doi.org/10.21043/qijis.v8i1.5629.

Meliani, F., Suhartini, A., & Basri, H. (2022). Dinamika dan Tipologi Pondok Pesantren di Cirebon. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 297–312. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).10629.

Moleong, L. J. (2008). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Mundir. (2013). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (S. J. Press, ed.). Jember.

Murtiningsih, S. (2004). Pendidikan Alat Perlawanan: Teori Pendidikan Radikal Paulo Freire. Jogjakarta: Resist Book.

Mushfi, M. E. I. B. (2017). Perguruan Tinggi Islam Berbasis Pondok Pesantren. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 1–14.

Mutawakkil, et al. (2018). Hukuman Fisik di Pesantren. KNAPPPTMA Ke-7, 1–8.

Ni'am, S. (2015). Pesantren: The Miniature of Moderate Islam in Indonesia. Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies, 5(1), 111–134. https://doi.org/10.18326/ijims.v5i1.111-134.

Nurhadi, R. (2016). Sistem Pendidikan Pesantren dalam Perspektif Demokratisasi. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 2(1), 41–55. https://doi.org/10.37729/jpse.v2i1.3181.

Rahmatullah, M. (2015). Pendidikan Kepesantrenan dalam Perspektif Progresivisme John Dewey. Didaktika Religia, 3(2), 71–94. https://doi.org/10.30762/didaktika.v3i2.163.

Robikhah, A. S. (2018). Paradigma Pendidikan Pembebasan Paulo Freire Dalam Konteks Pendidikan Agama Islam. IQ (Ilmu Al-Qur'an): Jurnal Pendidikan Islam, 1(01), 1–16. https://doi.org/10.37542/iq.v1i01.3.

Usman, M. I. (2013). Pesantren Sebagai Lembaga Pendidikan Islam (Sejarah Lahir, Sistem Pendidikan, dan Perkembangannya Masa Kini). Jurnal Al Hikmah, XIV(1), 101–119.

Zulhimma. (2013). Dinamika Perkembangan Pondok Pesantren di Indonesia. Darul 'Ilmi: Jurnal Ilmu Kependidikan dan Keislaman, 1(2), 165–181. https://doi.org/10.24952/di.v1i02.242.




DOI: https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v8i1.1-14

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License

ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education by http://attarbiyah.iainsalatiga.ac.id/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License 

----------------------------------------------------------

 

ATTARBIYAH : Journal of Islamic Culture and Education IAIN SALATIGA p-ISSN: 0215-9996, e-ISSN: 2548-6020