Internalization of Pancasila Students' Profile values through Al-Qur'an Hadith materials in tenth grade at SMKN 8 Surabaya

Shofiyah Salsabila Siswanto, Asrori Asrori, Rusman Rusman

Abstract


This research aimed to understand the concept of the Pancasila students' profile and the process of internalizing its ethical values through Al-Qur'an Hadith materials in SMKN 8 Surabaya. Furthermore, it used descriptive qualitative methods with field research types to obtain accurate data through conducting observations, interviews, and documentation as techniques for collecting data related to internalizing Pancasila students' profile values. The results showed the six dimensions of Pancasila students' profile, namely 1) having a belief in God and a noble character, 2) promoting global tolerance, 3) fostering cooperation, 4) promoting self-reliance, 5) developing critical thinking, and 6) promoting creativity. In her role as a teacher of Islamic Education, Mrs. Himma consciously incorporated these aspects into her teaching materials to instill the values of the Pancasila Students' Profile among Tenth Grade students through the study of Al-Qur'an Hadith.

Keywords


Al-Qur'an hadith; Pancasila student's profile; values

Full Text:

PDF

References


Ainia, D. K. (2020). Merdeka Belajar dalam Pandangan Ki Hadjar Dewantara dan Relevansinya Bagi Pengembangan Pendidikan Karakter. Jurnal Filsafat Indonesia. 3(3). 95-101.

Akip, M., A. Rahmat, Paizar, T. & Armaya, D. (2022). Konsep Merdeka Belajar Perspektif Ki Hajar Dewantara dan Relevasinya terhadap Pendidikan Islam. Jurnal Tazkirah. 7(2). 120-128.

Anggraini, D., Fathari, F, Anggara, J.W., & Al Amin, M.D.A. (2020). Pengamalan Nilai-Nilai Pancasila Bagi Generasi Milenial. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial Dan Politik, 2(1). 11-18. https://doi.org/10.33474/jisop.

v2i1.4945.

Ar Rasikh, A. R. (2019). Pembelajaran Al-Qur'an Hadits di Madrasah Ibtidaiyah: Studi Multisitus pada Madrasah Ibtidaiyah Negeri Model Sesela dan Madrasah Ibtidaiyah At Tahzib Kekait Lombok Barat. Jurnal Penelitian Keislaman, 15(1). 14-28.https://doi.org/10.20414/jpk.

v15i1.1107.

Aziz, A. & Hasanah, U. (2022). Penguatan Profil Pelajar Pancasila melalui Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Islam di Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Education and Learning Sciences. 2(2). 1-14 https://doi.org/10.56404/jels.v2i2.19.

Ernawati, Y., & Rahmawati, F.P. (2022). Analisis Profil Pelajar Pancasila Elemen Bernalar Kritis dalam Modul Belajar Siswa Literasi dan Numerasi Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. 6(4). 6132-6144 https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3181.

Fa'atin, S. (2017). Pembelajaran Qur'an Hadits di Madrasah Ibtidaiyah dengan Pendekatan Integratif Multidisipliner. Elementary. 5(2). 393-412.

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. Humanika, 21(1). 33-54. Doi: 10.21831/hum.v21i1.38075.

Hadi, Abd., Asrori., & Rusman. (2021). Penelitian Kualitatif stdi Fenomologi, Case Study, Grounded Theory, Etnografi, Biografi. Banyumas : Pena Persada.

Hanum, L. (2021). Pembelajaran Al-Qur'an Hadis Berbasis Kontekstual di MTs. Pendidikan Agama Islam Medan (Studi Kasus pada Pembelajaran Daring). Fitrah: Journal of Islamic Education, 2(1). 66-79. DOI: https://doi.org/10.53802/fitrah.v2i1.62.

Helaludin, H. W. (2019). Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori dan Praktik. Makassar: Sekolah Tinggi Theologia Jafray.

Hidayat, R. & Abdillah (2019). Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinya.” Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Idris, S. (2017). Internalisasi Nilai dalam Pendidikan (Konsep dan Kerangka Pembelajaran dalam Pendidikan Islam). Yogyakarta: Darussalam Publishing.

Inayah, N.N. (2021). Integrasi Dimensi Profil Pelajar Pancasila dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Menghadapi Era 4.0 di SMK Negeri Tambakboyo. Journal of Education and Learning Sciences, 1(1), 1-13 https://doi.org/10.56404/jels.v1i1.7.

Irawati, D., Iqbal, A.M., Hasanah, A., & Arifin. B.S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224-1238. https://doi.org/10.33487/

edumaspul.v6i1.3622.

Iswantir. (2019). Pendidikan Islam Sejarah, Peran dan Kontribusi Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Lampung: AURA (Anugerah Utama Raharja).

Jamaluddin, Alanur, S.N., Amus, S., & Hadin. (2022). Penerapan Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Kegiatan Kampus Mengajar di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3). 698-709 https://doi.org/

31949/jcp.v8i3.2553.

Junanto, S., Wahid, A., & Wahyuningsih, R. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Nasionalisme dalam Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Tunas Siliwangi, 6(2). 42-46. DOI: https://doi.org/10.22460/

ts.v6i2p%25p.2044.

Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya terhadap Karakter Siswa di Sekolah. DIRASAH: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar Islam, 5(2). 138-151, DOI: https://doi.org/10.51476

/dirasah.v5i2.402.

Kemendikbudristek. (2022). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan.

Kurniasih, A. D. (2022). Aktualisasi Nilai-Nilai Kepemimpinan Astha Brata Untuk Mewujudukan Profil Pelajar Pancasila Melalui Sekolah Penggerak. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 5(1). 56-62. https://doi.org/10.20961/

shes.v5i1.57773.

Latifah, D., Sulistia, D., Sajiwo, B., & Ginting, A.L.B. (2023). Penerapan Metode Ceramah dan Tanya Jawab pada Pembelajaran Al-Qur'an Hadis dalam Memahami Tujuan dan Fungsi Al-Qur'an. Jurnal Generasi Tarbiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1). 30-39.

Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3). 3613-3625. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2714.

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33). 81-95. https://doi.org/10.18592/alhadharah.

v17i33.2374.

Septianti, I., Muhammad, D.H., & Susandi, A. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Al-Qur'an dan Hadist. FALASIFA : Jurnal Studi Keislaman, 12(02). 23-32.https://doi.org/10.36835/falasifa.

v12i02.551.

Setiyaningsih, S., & Wiryanto. (2022). Peran Guru Sebagai Aplikator Profil Pelajar Pancasila Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4). 3041-3052. DOI:10.36312/jime.v8i4.4095

/http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JIME.

Sukarmi, S. (2019). Larangan Mendekati Zina Dalam Q.S Al-Isra'/

:32. El-Maqra, 2(1). 33-51.

Susilawati, E., Sarifudin, S., & Muslim, S. (2021). Internalisasi Nilai Pancasila dalam Pembelajaran melalui Penerapan Profil Pelajar Pancasila Berbantuan Platfrom Merdeka Mengajar. Jurnal TEKNODIK, 25(2). 155-167. DOI: https://doi.org/10.32550/teknodik.v25i2.897.

Susilowati, E. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Miskawaih Journal of Science Education, I(1). 115-132. https://doi.org/10.56436/mijose.v1i1.85.

Teguh, T. (2015). Pengantar Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Yuliandre. (2021). Nilai-nilai Bela Negara dalam Pendidikan Agama Islam. Yogyakarta: Jejak Pustaka.




DOI: https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v8i1.47-59

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 

Creative Commons License

ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education by http://attarbiyah.iainsalatiga.ac.id/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License 

----------------------------------------------------------

 

ATTARBIYAH : Journal of Islamic Culture and Education IAIN SALATIGA p-ISSN: 0215-9996, e-ISSN: 2548-6020