Strengthening character education through Al-Islam and Kemuhammadiyahan based on merdeka curriculu
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Akhmad, F. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Konsep Pendidikan Muhammadiyah. Al-Misbah (Jurnal Islamic Studies), 8(2), 79–85. Https://doi.org/10.26555/almisbah.v8i2.1991.
Al-Islam, T.P.P. (2013). Pedoman Pendidikan AIK Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan Perguruan Tinggi Muhammadiyah. Yogyakarta: Majelis Pendidikan Tinggi Pimpinan Pusat Muhammadiyah.
Arikunto, S. (2014). Manajemen Penelitian. Jakarta: Jakarta: Rineka Putra.
Dikdasmen, T. (2022). Pendidikan Al-Islam, Kemuhammadiyahan Integratif Berpola Kurikulum Merdeka. Yogyakarta: Majelis Pendidikan Dasar dan Menengah Pimpinan Pusat Muhammadiyah.
Firdaus, F, & Hermawan, H. (2021). Manajemen Kurikulum Berbasis Pesantren Di SMP Muhammadiyah Jono Bayan Purworejo. TAMADDUN, 22(2), 113–120. Https://doi.org/10.30587/tamaddun.v22i2.3610.
Firdaus, F. (2022). Relevance of Ta'lim Al-Muta'allim's Book in Character Education in the Era of Industrial Revolution 4.0. ICIS:Proceeding UINGusdur, 5, 641–648.
Firdaus, F. (2023). Pelatihan Muballigh Dakwah Di Pimpinan Cabang Muhammadiyah Sokaraja. Literasi, 2(1), 29–34. Https://doi.org/
61813/jlppm.v2i1.22.
Hamdani, H. (2013). Pengembangan Sistem Pendidikan di Indonesia. Bandung: Bandung: CV Pustaka Setia.
Harini, S. (2018). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Kurikulum 2013. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Humaniora, 4(2), 465–472. Https://doi.org/10.30738/sosio.v4i2.2982.
Hidayat, Y., & Purwanto, N. J. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter pada Mata Kuliah Al-Islam Kemuhammadiyahan (AIK) pada Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Pendidikan Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. Alhamra: Jurnal Studi Islam, 3(2), 103–114. Https://doi.org/10.30595/ajsi.v3i2.12284.
Jamin, A. (2015). Pendidikan Islam Sebagai Sebuah Sistem (Transformasi Input menuju Output Yang Berkarakter). Jurnal Islamika, 15(2), 173–186. Https://doi.org/10.32939/
islamika.v15i2.47.
Junaidi, A. (2021). Kurikulum Merdeka: Ide untuk Sekolah-Sekolah Indonesia di Dunia Pasca Pandemi. Universitas Mataram, (November). Https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21313.07522.
Kemdikbud. (2022). Buku Saku Kurikulum Merdeka; Tanya Jawab. Jakarta: Kemendikbud Ristek.
Kemendikbud. (2021a). Bahan Ajar Profil Pelajar Pancasila. Jakarta: Kemendikbud Ristek.
Kemendikbud. (2021b). Buku SakuTanya Jawab Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kemendikbud Ristek.
Komara, E. (2018). Penguatan pendidikan karakter dan pembelajaran abad 21. Sipatahoenan, 4(1), 17–26. https://doi.org/10.2121/
sip.v4i1.991.g889.
Lickona, T. (2014). Educating For Character. Jakarta: Bumi Aksara.
Mahfud, M.M.M. (2010). Undang-undang Republik Indonesia No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar” di Era Society 5.0. Santhet: (Jurnal Sejarah, Pendidiikan Dan Humaniora), 5(1), 72. Https://doi.org/10.36526/js.v3i2.e-ISSN.
Moleong, L.J. (2017). Metode penelitian kualitatif. In Bandung rosdakarya. Bandung: Rosdakarya.
Muchlas, S. (2016). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nugroho, A. F. (2021). Pembentukan karakter religius dan sikap peduli sosial peserta didik SMK Negeri Jawa Tengah di Purbalingga. IAIN Purwokerto.
Nur, P., Hidayanti, Y., Sa'diyah, M., Buny, M., Bahy, A., Sunan, U., & Surabaya, A. (2022). Pendidikan dalam Perspektif Ibnu Khaldun. Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 23(2), 207–222.
Penyusun, T. (2020). Pembelajaran Daring PTMA di Masa Pandemi Covid-19. Yogyakarta: Majelis Pendidikan Tinggi Pimpinan Pusat Muhammadiyah.
Salahudin. (2013). Pendidikan Karakter Berbasis Agama dan Budaya. Surakarta: PT.Pustaka Setia.
Subadi, T. (2011). Metode Penelitian Kualitatif. In Muhammadiyah University Press UMS. Surakarta: Muhammadiyah University Press UMS.
Suprayogo, I., & Tobrani. (2013). Metodologi Penelitian Sosial Agama. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Vhalery, R., Setyastanto, A. M., & Leksono, A. W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1), 185–201. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i1.11718.
Zubaedi. (2011). Desain Pendidikan Karakter: Konsepsi dan Aplikasinya Dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.
Zulfarno, Mursal, & Saputra, R. (2019). Aktualisasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Al- Islam Dan Kemuhammadiyahan di SMA Muhammadiyah Kota Padang. Ruhama: Islamic Education Journal, 1(2), 117–131. https://doi.org/10.31869/ruhama.v2i2.1698
DOI: https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v8i2.189-202
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education by http://attarbiyah.iainsalatiga.ac.id/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
----------------------------------------------------------
ATTARBIYAH : Journal of Islamic Culture and Education IAIN SALATIGA p-ISSN: 0215-9996, e-ISSN: 2548-6020