The model of character teacher: Phenomenology at Daruttaqwa Gresik Islamic Boarding School
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abidin, Yunus. (2014).Desain Sistem Pembelajaran Dalam Konteks Kurikulum 2013. Cet. Ke-1. Bandung: Refika Aditama.
al Qosim, Abdul Karim Abu. (2001). Risalah al-Qussairiyah. Beirut Lebanon: Dar al-Kotob Al-Ilmiyah.
Aris, Shoimin. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Badariah. (2012). Pendidikan Karakter Dan Karakter Pendidik. Edu-Math IAIN Jambi 3.
Bakri, M. & Werdiningsih, D. (2011). Membumikan nilai karakter berbasis pesantren: belajar dari best practice pendidikan karakter pesantren dan kitab kuning. Jakarta: Nirmana Media.
Creswell, J. W. (2007). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among Five Approaches. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage Publications.
Dyah, N. (2013). Pemberian Hukuman Dalam Pendidikan Islam (Studi Makna Sanksi-Sanksi Pelanggaran Kode Etik Santri Di Pondok Pesantren Assunniyah Kencong Jember). Disertasi, UIN Sunan Ampel Surabaya.
Engkus, K. (2009). Metodelogi Penelitian Komunikasi, Fenomenologi, Konsepsi dan Pedoman. Bandung: Widya Padjadjaran.
Firdaus, F. (2018). Tarekat Qadariyah Wa Naqsabandiyah: Implikasinya Terhadap Kesalehan Sosial. Al-Adyan 12 (2): 55–72.
Hajar, D. (1977). Karya Ki Hajar Dewantara. Cet. Ke-2. Yogyakarta: Majelis Luhur Persatuan Taman Siswa.
Hariyanto, & Anjaryati, F. (2016) Character Building: Telaah Pemikiran Ibnu Miskawaih Tentang Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia 1(1): 111–118.
Helmawati. (2016). Pendidik Sebagai Model. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mandzur, I. (2010) Lisanul Arab. Cet. Ke-2. Beirut Lebanon: Dar al-Kotob Al-Ilmiyah.
Ibrahim, A. (2018). Eksistensi Majelis Zikir Dan Pembentukan Akhlak Generasi Muda Kota Banda Aceh. Substantia. 19 (2): 119–132.
Ilyas, I. (2013). True Islam, Moral, Intelektual, Spiritual. Jakarta: Mitra Wacana Media.
John W, S. (2015). Psikologi Pendidikan. Terj. Tri Wibowo BS. Cet. Ke-6. Jakarta: Prenada Media Grup.
Kirschenbaum, H. (1995). 100 Ways to Enhance Values and Morality in Schools and Youth Settings. Boston: Allyn and Bacon.
Ma`arif, M. A. (2018). Dhikr and Thinking Integration as Non-Dicotomic Character Education Development. Proceeding International Conference on Islamic Education (Icied). Malang: UIN Malang. http://conferences.uinmalang.ac.id/index.php/icied/article/view/435, accessed February 16, 2018.
Ma’arif, M. A. (2017). Analisis Konsep Kompetensi Kepribadian Guru PAI Menurut Az-Zarnuji. Istawa. 2 (2): 35–60.
Marzuki. (2017). Pendidikan Karakter Islam.Cet. ke-2. Jakarta: Amzah.
Moustakas, C. E. (1999). Phenomenological Research Methods. 6. print. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publ.
Muclas, S. & Hariyanto. (2017). Konsep dan Model Pendidikan karakter. 6th edition. Bandung: Rosdakarya.
Muhaimin, A. (2017). Strategi Pendidikan Karakter Perspektif Kh. Hasyim Asy’ari. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. 2 (1): 26–37.
Munawwar, K. M. (2011). Faidul Illah fi Fadli Dizkri Allah. Gresik: PP Daruttaqwa.
Muhibbin, S. (2013). Psikologi Pendidikan dengan pendekatan baru. 18th edition. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Mulyasa, E. (2016). Manajemen Pendidikan Karakter. Cet. Ke-5. Jakarta: Bumi Aksara.
Pupuh, Fathurrahman, AA Suryana, & Fatriani, F. (2013). Pengambangan Pendidikan Karakter. Bandung: Anggota Ikapi.
Puspitasari, E. (2016). Pendekatan Pendidikan Karakter. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi 3(2).
Ramayulis. (2013). Profesi dan Etika Keguruan. Jakarta: Kalam Mulia.
Ramayulis. (2013). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Rodin, R. (2013). Urgensi Keteladanan Bagi Seorang Guru Agama; Kajian Terhadap Metode Pendidikan Islam. Cendekia: Journal of Education and Society. 11(1): 150–162.
Schimmel, Annemarie. (1981). Mystical Dimensions of Islam. Chapel Hill: Univ. of North Carolina Press.
Schunk, D. H. (2012). Learning Theories: An Educational Perspective. 6th ed. Boston: Pearson.
Esti, W. S. (2005). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Mulyati, S. (2010). Peran Edukasi Tarekat Qadiriyyah Naqsyabandiyyah Dengan Referensi Utama Suralaya. Jakarta: Kencana.
Subaidi. (2015). Abdul Wahab Asy-Sya`rani, Sufisme dan Pengembangan Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Anggota Ikapi.
Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter. 1 (1). 47-58.
Suprayogo, I. (2013). Pengembangan Pendidikan Karakter. Malang: UIN Maliki Press.
Surya, M. (2013). Psikologi Guru, Konsep Dan Aplikasi, Dari Guru Untuk Guru,. Bandung: Alfabeta.
Sutrisno, & Suyatno. (2015). Pendidikan Islam Di Era Peradaban Modern. Jakarta: Kencana.
Taylor, Shelley E., Letitia Anne Peplau, and David O. Sears. (2006). Social Psychology. 12th ed. Upper Saddle River, N.J: Pearson/Prentice Hall.
Ulil Amri, Syafri. (2014). Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur`an. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Ulwan, ’Abd Allah Nasih, Muhammad Kamal al-Din ’Abd al-Ghani, Muhammad al-Shahhat Jindi, et al. (2007). Pendidikan Anak Dalam Islam. Jamaluddin Miri, Terj. Jakarta: Pustaka Amani.
Utsman, Al-Hujwiri Ali Bin. (2015). Kasyful Mahjub. Cet. Ke-2. Terj. Bandung: Mizan.
Umar, B. (2014). Hadis tarbawi: pendidikan dalam perspektif hadis. Jakarta: Amzah.
Wardhani, Novia W, & Margi W. (2017) Keteladanan Guru Sebagai Penguat Proses Pendidikan Karakter. Untirta Civic Education Journal 2(1).
Widyaningsih, T. S. (2014). Internalisasi Dan Aktualisasi Nilai-Nilai Karakter Pada Siswa SMP Dalam Perspektif Fenomenologis: Studi Kasus Di SMP 2 Bantul. Phd, UNY. http://eprints.uny.ac.id/13390/, accessed November 30, 2017.
Zaprulkan. (2006). Ilmu Tasawuf Sebuah Kajian Tematik. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
DOI: https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v3i2.131-152
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education by http://attarbiyah.iainsalatiga.ac.id/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
----------------------------------------------------------
ATTARBIYAH : Journal of Islamic Culture and Education IAIN SALATIGA p-ISSN: 0215-9996, e-ISSN: 2548-6020