The role of Islamic education teacher to build learners' character at MTs Assalafiyah Tegal City
Abstract
city. The research subject were the headmaster, teachers and students of class IX. It applied observation, interview, and documentation as the technique of collecting data. It applied data triangulation to analyze the data. The research finds that teachers' role in building students' character at MTs Assalafiyah is categorized as good. It can be seen from MTs Assalafiyah teachers' education background that most of them graduated from Islamic Boarding Schools and Islamic Universities. Teachers have applied their role as the role model in habituating disciplines in their daily life that is crucial to shape students' characters.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adhy, G. B. (2015). Eling Lan Waspodo. Yogyakarta: Saufa
Aisyah. (2020). Menggali Potensi Diri. Medan: Perdana Publising
Arief, A. (2002). Pengantar Ilmu Dan Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press.
Arif, A. (2008). Pengantar Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kultura.
Badan Standar Nasional Pendidikan. (2006). Standar Kompetensi Dan Kompetensi Dasar. BSNP.
Bafirman & A.S. Wahyuri. (2019). Pembentukan Kondisi Fisik. Depok: Rajawali Pers.
Darmadi. (2018). Mendidik Adalah Cinta. Surakarta: CV Kekata Group
Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Rosdakarya
Dewi, K. S. (2012). Kesehatan Mental. Semarang: CV. Lestari Mediakreatif
Ainissyifa, H. (2014). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Universias Garut, 8(1), 1–26. https://doi.org/10.36840/alaufa.v1i1.217.
Ani, N. A. (2014). Pendidikan Karakter untuk Siswa SD dalam Perspektif Islam. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 50–58.
Bafirman, & Wahyuri. (2019). Pembentukan Kondisi Fisik. RAJAWALI PERS.
Basaria, L. (2018). Model Pembelajaran Quantum Learning Dengan Strategi Pembelajaran Tugas Dan Paksa. Prosiding Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 274–287.
https://doi.org/https://doi.org/10.30998/psndpmpam.1.125 .
Hasanah, A., Arifin, B. S., Daryaman, D., Firdaus, J., & Kameswara, D. (2021). Landasan Teori Pendidikan Karakter Berbasis Pendidikan Agama Islam. Bestari | Jurnal Studi Pendidikan Islam, 18(1), 31. https://doi.org/10.36667/bestari.v18i1.637.
Hastuti, T. A. (2010). lurnal Pendidikan Jasmani Indonesia. 7(April).
Juhji. (2016). Peran guru dalam pendidikan. Studia Didaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 10(1), 52–62. https://doi.org/
studiadidaktika/article/view/73>.
Kasenda, L. M., Sentinuwo, S. R., Tulenan, V., Informatika, T., Sam, U., & Manado, R. (2016). Sistem Monitoring Kognitif , Afektif dan Psikomotorik Siswa Berbasis Android. Teknik Infrmatika, 9(1).
KEMENDIKBUD. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia. Precambrian Research, 123(1), 1689–1699. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.tecto.2012.06.047
http://www.geohaz.org/news/images/publications/gesi-report with prologue.pdfhttp://ec.europa.eu/echo/civil_protection/civil/pdfdocs/earthquakes_en.pdf
http://dx.doi.org/10.1016/j.gr.2011.06.005 http://dx.doi.
Kirom, A. (2017). Peran Guru dan Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran. Al Murabbi, 3(1), 69–80. http://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/pai/article/view/893.
Nur'asiah, Sholeh, S., & Maryati, M. (2021). Peran Guru PAI dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(2), 212–217.
Oktavia, A., & Rahman, R. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di SMP Negeri 7 Payakumbuh. An-Nuha, 1(3), 220–233. https://doi.org/10.24036/annuha.v1i3.75.
Pradina, Q., Faiz, A., & Yuningsih, D. (2021). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin ( Studi Pada Siswa di Mi Nihayatul Amal Gunungsari Cirebon ). Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4118–4125.
Rahadian, D. (2018). Peran Dan Kedudukan Guru Dalam Masyarakat. Jurnal Petik, 1(1), 26. https://doi.org/10.31980/jpetik.v1i1.56.
Sarwono, S. W. & Meinarno, E.A. (2015). Psikologi Sosial. Jakarta: Salemba Humanika.
Wally, M. (2021). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Studi Islam, 10(1), 70–81. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i2.203.
Wally, M. (2021). Peran Guru dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Studi Islam, 10(1), 70–81. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i2.203.
Wulandari, Surjono, H. D. (2003). Pengaruh Problem-Based Learning Terhadap Hasil Belajar The Effect Of Problem-Based Learning On The Learning Outcomes Seen From Motivation On The Subject Matter. Pendidikan Vokasi, 3(2), 178–191
https://doi.org/https://doi.org/10.21831/jpv.v3ia.1600.
Wulandhari, C. A., Zulfiati, H. M., & Rahayu, A. (2019). Peran guru dalam pembentukan karakter peduli lingkungan melalui pembelajaran tematik di kelas IV SD 1 Sewon. Prosiding Seminar Nasional PGSD 2019, 1(April), 85–96.
Zakariya, D. M. (2020). Teori Pendidikan Karakter Menurut Al-Ghozali. Tadarus, 9(1), 92–108. https://doi.org/10.30651/td.v9i1.5463.
Zuchdi, D. (2006). Pengembangan model pendidikan karakter terintegrasi dalam pembelajaran bidang studi di sekolah dasar. Cakrawala Pendidikan, 1, 1–12.
https://doi.org/https://doi.org/10.21831/cp.v1i3.224.
DOI: https://doi.org/10.18326/attarbiyah.v7i1.81-95
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ATTARBIYAH: Journal of Islamic Culture and Education by http://attarbiyah.iainsalatiga.ac.id/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
----------------------------------------------------------
ATTARBIYAH : Journal of Islamic Culture and Education IAIN SALATIGA p-ISSN: 0215-9996, e-ISSN: 2548-6020